درمان غلبه ریح

7189 بازدید
درمان غلبه ریح

درمان غلبه ریح:

وقتی از باد یا ریح صحبت می شود، مراد ما میتواند هر بادی باشد، چه بادی که در معده می پیچد و چه بادی که در بدن می چرخد و در هر جایی از بدن رخنه می کندو التهابات را به وجود می آورد.

مراد از باد در اینجا همان التهاباتی است که در جای جای این بدن می چرخد و درد ایجاد می کند.

در روایات آمده است:

و اما باد پادشاهی است که باید با آن مدارا کرد.

در روایت از باد به عنوان پادشاهی یاد شده است که باید با آن مدارا کرد، از نام باد یا ریح چنین بر می آید که میتواند التهابی در بدن باشد و لازمه باد بودن خاصیت حرکت آن است. پس می توان نتیجه گرفت همه درد های التهابی اعم از مفصلی و … که توانایی جاب جایی نیز دارند را شامل می شود. این التهاب در هر جایی از بدن می تواند به وجود بیاید.

شباهتی که میان باد و ابتهاب وجود دارد، حرکت آنهاست، التهاب به زبان خودمانی، همان ورم و بادی است که در جایی از بدن رخ می دهد، گویا آن مکان را پر از باد کرده اند. اما گاهی محل التهاب سرخ و بر افروخته می شود که وجه تسمیه این دو همان بادی است که مربوط به زمستان است و باعث سرخ شدن صورت می شود.

از گفته های بالا میتوان نتیجه گرفت که مراد از باد همان التهاب امروزی است که هم سرخی و هم ورم و حرکت را دارد.

روایتی داریم که می‌فرماید باد برای انسان ضرر دارد بلکه دشمن انسان است. اما عرض کردیم باد، یکی از طبائع چهارگانه است و طبائع دشمن انسان نیستند بلکه بدن بر آن ها استوار و قائم است و بدون طبائع زنده ماندن ممکن نیست. پس چگونه باد که جزء طبائع است دشمن انسان است؟

در روایت آمده است:

طبایع چهار گونه است، دم که در راستای خدمت به انسان مسخر شده است و چه بسا همین برده سید خود را بکشد و باد که دشمن است هنگامی که دری که از آن وارد شده است را ببندی از در دیگری وارد می‌شود

دم بار کشی می‌کند و اکسیژن و مواد غذایی را جا به جایی می‌کند.

با توجه به روایت مذکور، باد انواعی دارد و راه های نفوذ گوناگونی، که میتوان آن را همان عفونت یا التهاب دانست.

بسیاری از بیماری های التهابی من جملهلوزه، بیماری های چشمی و گوش و بینیو روده و معده و یا حتی ریه ها زمانی که التهاب پیدا .می کنند، بی ارتباط با باد یا ریح نیستند. خصوصا بیماری هایی که با درمان جایی سر از جایی دیگر در می آورند.

آیا طب جدید این معنا یعنی معنای التهاب امروزی را از روایات برداشت کرده است، یا تجربه خود بشر به این نتیجه رسیده است؟

آنچه در اینجا بدیهی است و از معنای روایت بر می آید این است که وجود باد از ضروریات بدن است و باید باشد، اما باد چگونه دشمنی است که هم باید باشد و هم به عنوان دشمنی برای انسان یاد شده است. از معنی روایت بر می آد که غلبه باد می تواند دشمنی برای انسان باشد، دقیقا مثل غلبه دم که میتواند انسانی را بکشد.

شبیه این روایات در میان احادیث بسیار است و همه در تعادل اخلاط اتفاق نظر دارند، پس آنچه برای انسان مضر است غلبه این اخلاط است که می تواند انسان را به ورطه نابودی بکشاند.

باد هم برای انسان می تواند مشکلاتی را فراهم کند اما برای زندگی انسان ضروری است.

سوای شباهت باد به التهاب و ریح، در اینجا بحث ما درمان غلبه بادی است که می تواند برای انسان مشکل ساز باشد،

قدما به باد درد می گفتند اما این درد چیزی فراتر از درد است و حرکت و التهاب و عفونت نیز می تواند به همراه داشته باشد، پس باد دردی است که متحرک است و دارای التهاب.

درمان غلبه ریح یا باد:

سیر:

اگر کسی مبتلا به درد متحرک است و همیشه بدن او دچار التهاب است درمان آن سیر است. از روایات استفاده می‌شود که سیر درمان التهاب است. امروزه همه می‌دانند که سیر آنتی بیوتیک قوی است و میکروب را از بین می‌برد:

در روایت داریم:

کسی که می‌خواهد مبتلا به باد نشود یکبار در هفته سیر بخورد.

باد می تواند هر جایی از بدن خود را نشان دهد و هر جایی را درگیر خود کند. از این روایت بر می آید که سیر درمان باد و ریح است و اگر کسی می خواهد دچار بیماری التهاب نشود می تواند هفته ای یکبار سیر بخورد. این روایت در راستای پیشگیری بیان شده است اما میتواند به عنوان یک درمان خوب هم برای ریح در نظر گرفته شود.

ممکن است بدانید که خیلی افراد وقتی به دردی دچار می شوند یک عدد سیر می جوند و حتی زمانی که التهاب ظاهری است ضماد سیر به آن می زنند و اگر درونی باشد سیر را به صورت خوردنی مصرف می کنند. نقش سیر در اینجا به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی است

اما چه مقدار سیر باید برای درمان غلبه ریح و یا پیشگیری از آن استفاده کرد؟

چون در روایات به عنوان دارو یاد نشدده و به عنوان خوراکی یاد شده، میتوان گفت که حداقل هفته ای سه عدد سیر باید خورده شود.

البته باید عنوان کرد که تنها همین روایت مادر مورد درمانگری سیر جهت ریح آمده است، و چون در روایات دیگر به درمان بودن سیر جهت درد های عمومی است و در دارو های بسیاری در طب اسلامی از سیر بهره برده شده است، میتوان گفت که این روایت سندی است برای صحت روایات دیگر.

درمان غلبه ریح با عسل:

عسل درمان است برای دفع کردن باد و تب

از عسل در این رویت به عنوان درمانی برای باد و عفونت و التهاب یاد شده است، همانطور که حتما می دانید تب، التهاب و عفونت هم در بدن ایجاد می کند، پس عسل می تواند درمانی برای التهاب امروزی باشد، که سبب تب در بدن است.

درمان غلبه ریح با انجیر و شنبلیه:

کسانی که دچار بیماری ریح شابکه هستند می توانند ار ترکیب 2 مشت بذر شنبلیله و 1 مشت انجیر استفاده کنند به این ترتیب که این ترکیب را بجوشانند و به صورت روز در میان مصرف کنند.

حنا مالیدن به سر

بسیاری از درد های حاصل از ریح و باد با حنا مالیدن به سر رفع می شود، من جمله حبس قاعدگی حاصل از ریح، صدای گوش و بسیاری از بیماری های التهابی چشم و گوش و خصوصا صورت و سر

استفاده از انفیه:

انفیه و عطسه آور ها می توانند باد های بدن و خصوصا سر را از بدن خارج کنند

نخود و ملحقات نخود و لوبیا:

این غذا میتواند در خروج ریح های فاسد از بدن نقش خوبی را ایفا کند.

[1] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج2، ص78.

[2] مناقب آل ابی طالب، ابن شهرآشوب، ج3، ص382.

[3] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج1، ص81.

[4] طب الرضا، امام رضا ع، ص41.

[5] مستدرک، نوری، ج16، ص367.

 

0 Reviews

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadakhavan.com/?p=6082
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد درمان غلبه ریح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.