درمان غلبه بلغم

1018 بازدید
درمان غلبه بلغم

درمان غلبه بلغم یا سردی و تری

آشنایی با بلغم

بیش از نیمی از وزن انسان آب است و این میزان در هر شخصی تفاوت دارد با افزایش حجم آب در بدن، بلغم نیز از تعادل خود خارج می‌شود و ویژگی‌هایی را در بدن ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های غلبه بلغم

هیکل بلغمی‌ها معمولاً درشت است و افرادی چاق هستند و بدن پر چربی دارند. پوست سفید رنگ دارند و در لمس، پوست بدنشان سرد و مرطوب و نرم است. موهای کم پشت دارند. دهانشان مرطوب است. تشنه نمی‌شوند. خواب آن‌ها سنگین و زیاد است. احساس کسلی و بی‌حالی دارند. تمایل به خوردن شیرینی و ادویه‌جات و گرمی‌جات دارند.

در فصل زمستان خیلی اذیت می‌شوند. مستعد ابتلا به بیماری‌های روماتیسمی و مشکلات گوارشی هستند. با خوردن سردی‌ها دچار مشکل می‌شوند. نبض ضعیف دارند. کم انرژی و کم جنب و جوش هستند و در کارها کند هستند خیلی دیر عصبانی می‌شوند. فراموشکار و کند ذهن هستند.

افراد راحت و بی‌قید به اکثر مسائل هستند. همه چیز را راحت می‌گیرند و خود را درگیر چیزی نمی‌کنند. توان ریسک ندارند. بی‌اراده هستند. متأثر از دیگرانند. چندان قوی نیستند. همچنین با تأنی صحبت می‌کنند. اشتهایشان زیاد نیست و قدرت هضم بالایی ندارند.

میل جنسی کم دارند. سردی و رطوبت بدن توان جنسی آنها را کاهش می‌دهد.

بلغمی‌ها معمولاً افرادی آرام، صبور، تسلیم پذیر و مسالمت‌جو هستند، بیشتر دوراندیش و با احتیاط هستند و در انجام امور از خود شجاعت نشان نمی‌دهند، روابط اجتماعی آنان چندان قوی نیست و از حافظه و قدرت تمرکز بالایی برخوردار نمی‌باشند.

بدن علیه خودش انقلاب می‌کند و رماتیسم مفصلی می‌آورد. مثل کشک و آب یا سفیده تخم مرغ است و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است. از جنس آب و سرد و تر است.

علائم غلبه بلغم

اگر تعادل میان اخلاط و مقدار آنها یا کیفیت هر یک از اخلاط بهم بخورد، موجب بیماری در بدن می‌شود یا به عبارتی موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می‌شود که می‌بایست مورد درمان قرار گیرد که در ذیل علائم غلبه خلط بلغم ذکر شده است.

سفیدی رنگ پوست؛

نرمی و سردی پوست؛

کندی حواس؛

زیاد شدن خواب؛

مدفوع بدبو؛

فراموشی و کند فهمی؛

ترشحات پشت حلق و بلغمی و سرفه زیاد؛

ضعف هضم و آروغ ترش زدن؛

افزایش آب دهان؛

افزایش اشتها؛

تجمع چربی شکمی؛

عدم تشنگی؛

ادرار سفید رنگ؛

احساس کسلی و بی‌حالی.

 بلغم در آینه روایات

بلغم با وزیدن باد صبا (شرق) بر جسد ایجاد می‌شود؛

موادی که در ناحیه سینه تولید و متمرکز می‌شود؛

مواد زائد آن از جنس آب و رطوبت در مثانه جمع می‌شود و زیادی آن به صورت خلط گلو می‌شود؛

زمینۀ غلبه بلغم در زمستان فراهم می‌شود؛

می‌توان گفت باغلبه بلغم یک جنگ بین بلغم و بدن اتفاق می‌افتد. بدن از طرفی برای طرد آن مقاومت می‌کند، و از طرفی بلغم مانع از حرکت خون می‌شود و سبب می‌شود خون به اندام‌ها نرسد و به همین علت اعضا سرد می‌شوند.

این طبع علاوه بر سردی به خودی خود جامد هم هست.و این جمود و سردی کنار هم موجب فنا شدن می‌شود. لذا پیری درمان ندارد و یکی یکی اعضا توان خود را از دست می‌دهد. تامنجر به مرگ می‌شود.

 نقش بلغم در حدوث بیماری‌ها

مصرف بیش از اندازۀ سردی و رطوبت2 بلغم را به هیجان می‌آورد. بلغم سرد است و مسکن سردی در بدن است. لذا از این حیث هر بیماری که منشأ آن سردی باشد از این ناحیه به بدن آسیب می‌رساند (از سردی و ضعیف شدن مفاصل تا درجات بالاتر مانند خبل و سی پی و فلج و..).3

وقتی انسان وارد حالت چهارم از عمر می‌شود زمینه تسلط بلغم فراهم می‌گردد. و از این رو است که در این سن پیری، پژمردگی، ضعف، فراموشی بیشتر می‌شود. وقتی بقیه بیدار هستند می‌خوابد و زمانی که دیگران خواب هستند بیدار است، طراوت و رویش ناخن و مو کم می‌شود، در نهایت فنای کل جسم که نهایت سردی و جمود است بلغم غلبه کامل پیدا خواهد کرد.4

غذا‌های مضر برای بلغمی‌ها

لبنیات، ترشی، لیته، شور، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت گاو و گوساله، گوشت سفید برای رماتیسمی‌ها بد بوده و درد را زیاد می‌کند، چای، قهوه، نسکافه، میوه ترش و کال، نارنگی، کیوی، خیار پوست کنده، لیمو شیرین، سوپ جو تمام مواد لبنی، مانند شیر، ماست، دوغ، کره، سرشیر، خامه، پنیر و کشک برای افراد بلغمی مزاج مضر است.

ترشی‌جات، سرکه، برنج سفید، عدس، سیب زمینی، آب یخ، انواع نوشابه‌های گاز دار، چای، قهوه، نسکافه، سوپ جو،‌اش جو، میوه‌جات ترش و کال، نارنگی، کیوی، خیار پوست کنده، قارچ، ماش، جو، گوشت گاو و گوساله، انواع گوشت سفید، سس، رب، گوجه فرنگی، پرخوری، غذاهای فریزر شده و غذاهای زود پز شده، کدو خورشتی، کلیۀ غذاهای ساندویچی، شیرینی‌جات قنادی، کلیۀ غذاهای سردی بخش، استفاده از چند نوع غذا با هم، نوشیدن مایعات همراه با غذا و یا بلافاصله بعد از آن،‌اش رشته، ماکارونی و کلیۀ تنقلات مصنوعی، مانند پفک، شکلات، آدامس، بیسکویت، چیپس و…مصرف این نوع مواد غذایی خلط بلغم را فعال می‌کند و آن را افزایش می‌دهد.

غذا‌های مفید برای بغلمی‌ها

فرد بلغمی باید غذایش کم، گرم و لطیف باشد.باید بعد از غذا در حال تشنگی بخوابند. تمام غذاهای گرمی بخش، از قبیل گوشت شتر، گوسفند، کبو‌تر، سار، گنجشک، بوقلمون کباب شده.

میوه‌جات: همۀ میوه‌های رسیده و شیرین.

ادویه‌جات: هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و فلفل سفید و دانۀ فلفل، دانهی خردل، سیر، موسیر،

ریشه‌ها: چغندر، شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید.

سبزی‌جات: کلیۀ سبزی‌جات گرم، مانند: انواع کلم، ساقۀ کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه، ترخون، تره و شوید. از حبوبات: نخود، گندم، لوبیا چیتی، لوبیا کشاورزی و یا کپسولی، دال عدس و لپه.

در صورت استفاده از سایر حبوبات و غلات، بهتر است از ادویه‌جات گرم مانند: زیرۀ سیاه، زیرهی سبز، زنجبیل، دارچین، هل، زعفران و کمی زرد چوبه استفاده شود.

بذرهای ملین: تخم ریحان، تخم شربتی، خاکشیر و بارهنگ نیز می‌توان استفاده کرد.

خشکبار: بادام، گردو، فندق، پسته، کنجد، ارده مفید است و از عسل و شیرۀ خرما می‌توان مصرف کرد.

استفاده از این نوع مواد غذایی بسیاری از بیماری‌های اتوایمیون، مانند: بیماری‌های رماتیسم، پارکینسون و سایر بیماری‌های صعب العلاج را درمان می‌کند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری‌ها از طبع سرد برخوردار هستند.

خوب است بدانید که از مهم‌ترین امور برای رفع بلغم سه چیز است: تلاوت قرآن، مسواک زدن و جویدن کندر

بیماری بلغم

نشانه‌های غلبۀ بلغم: کسانی که سردی زیاد بخورند (ماست ترش) بلغم فعال می‌شود.1 و زیر چشم پف کرده، مزه دهانشان ترش می‌شود، پوست شل و ول و سفید و آبکی می‌شود، پوست مقطعی سفید می‌شود (برص) و موها زود سفید می‌شود، لک قهوه‌ای در سفیدی چشم وسردی دست و پا و پا درد و زانو درد، لرزش دست وپا (پارکینسون)، دیر هضم شدن غذا، درد معده، تنگی نفس موقع خوردن غذا، قلنج می‌کنند و دوست دارند ماساژ بدهند، درد کمر و بین شانه‌ها و گرفتگی ماهیچه پشت گردن، کسل و خواب آلود، جاری شدن آب از دهان در خواب، دچار تپش قلب وقتی از خواب بیدار می‌شوند، رقیق بودن آب بینی، ترشح بینی، سرفه زیاد، فراموشی، دفع ادرار زیاد همراه با فشار، ضعف مثانه.

علت: غذاهای لبنیات و ترشی وسرکه بلغم را زیاد می‌کند.

 غذاهای مضر برای بلغمی مزاج‌ها

لبنیات، ترشی، لیته، شور، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت گاو و گوساله، گوشت سفید (برای رماتیسمی‌ها بد بوده ودرد را زیاد می‌کند)، چای، قهوه، نسکافه، میوه ترش وکال، نارنگی، کیوی، گرمک (سرد است) خیار پوست کنده، لیمو شیرین، سوپ جو با زنجبیل.

درمان  غلبه بلغم یا سردی و تری:

گوشت (شتر، گوسفند، کبو‌تر، سار، گنجشک)، ادویه‌جات (هل، دارچین، زنجبیل، زیره، زعفران، زنیا، سرنجان، خولنجان، سیر، موسیر، خردل)1 ، سبزی‌جات (کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، ترخون، مرزه)، کلم، مارچوبه، هویج، کدو حلوایی، لیمو ترش، گندم، نخود، گردو هندی، قدومه شیرازی.

امام رضا(ع): هرکس می‌خواهد بلغمش برطرف گردد از هرچیز سرد خودداری نماید چون سردی بلغم را افزایش داده و شعله ورش می‌کند». طب الامام الرضا(ع)، ص41.

درمان غلبه بلغم در روایات:

حمام؛5

مسواک؛

شانه زدن؛

عسل؛

قرائت قرآن؛

روزه؛

جویدن کندر؛

ریشه ترب؛

آب آسمان؛

شکر نیشکر؛

0 Reviews

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadakhavan.com/?p=6080
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد درمان غلبه بلغم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.