درمان غلبه دم

1367 بازدید
درمان غلبه دم

درمان غلبه دم یا گرمی و تری

آشنایی با دم

از جنس هوا و گرم و تر است وبرای رساندن غذا و اکسیژن به سلول‌ها است.

دم به معنای خون بوده و غلبه آن عامل افزایش گرمی و ‌تری است و به اشخاصی که پیوسته دارای غلبه گرم و تری هستند، اصطلاحا دموی یا طبع بهاری گفته می‌شود.

خون از آنجا که گرم و ‌تر است افراد با مزاج دم غالباً بدنی با حرارت بالا و پوست مرطوب دارند. در افراد دموی به علت کثرت خون و یا اصطلاحاً غلیان (جوشش) خون اختلالات عروقی، قلبی، غلظت خون و جنسی رایج است که در همه این موارد حجامت بهترین راه درمان خواهد بود.

پرخوری و خوردن بیش از حد غذای نشاسته‌ای، آب یخ، شیرینی‌جات قنادی و غذاهای کنسرو شده غلبه دم را تشدید می‌کند.

 مشخصات افراد دموی

بازتاب‌های روانی و رفتاری در افراد دموی

استعداد شاعری، علاقمند به طبیعت، با محبت، بلندپرواز، دوراندیش، اهل خیر و معنویت، خوش اخلاق و خوشرو، شجاع و جسور، دارای توان ریسک، اعتماد به نفس بالا، سخاوتمند، تنوع طلب و بی‌علاقه به کار تکراری، معمولاً بی‌نظم، نوع دوست، معمولاً بدحال در تابستان، دارای هوش و حافظه قوی، میل و توان جنسی فراوان، چالاک و پرانرژی، مستعد شقاوت آنی.

 علائم پوستی و گوارشی افراد دموی

برجسته بودن رگ‌های بدن به خصوص پشت دستان، پوست نرم، مرطوب و گرمی دارند، منافذ پوستی درشتی دارند که از علائم منافذ درشت خوب عرق کردن است، رنگ پوست گندم‌گون یا گلگون است رنگ چشم (سفیدی) با گرایش قرمز است، رنگ مردمک میشی تیره و سیاه است موی سر، درشت و قابل انعطاف و دارای پیچ درشت است، رنگ مو، سیاه خرمایی تیره و روشن و معمولاً پر مو هستند.

مزه دهان شیرینی صبحگاهی است، دهانشان کم رطوبت است و کم تشنه می‌شوند، اشتهای زیاد و خوراک خوبی دارند، توان هضم غذا بسیار بالاست، نفخ معده ندارند، یبوست ندارند، گرایش به شیرینی کم دارند و گرایش به شوری هم بسیار اندک است، گرایش به ترشی کم دارند، بوی بد دهان ندارند، بوی بد مدفوع ندارند، قار و قور شکم ندارند، تمایل به سردی‌ها ندارند ولی تمایل به گرمی‌ها اندکی دارند، سرسنگین شده، چرت زدن، کم حواس، کش آمدن آب دهان، گُر گرفتگی، زبان قرمز می‌شود مثل آنکه رب انار یا زرشک خورده باشد، بدن دچار خارش ودمل و جوش ریز بیشتر در گردن بین کتف شده.

غلبه خون در آینه روایات

اصل خلقت دم با وزیدن باد جنوب بر جسد انسان ایجاد می‌شود.1 (سر، محل تمرکز دم در بدن است). طبق روایات اساس غلبه خون در نوع خوراک است.2 مواد غذایی بعد از اینکه توسط معده آسیاب شد، توسط کبد به خون تبدیل شده و در تمام مجاری بدن جاری می‌شود.

این طبع 15 سال اول بر بدن حاکم است که اوج زیبایی و طراوت بدن است و رشد و تکاملِ جوانی در این سن است و همچنین در فصل بهار زمینۀ غلبه دم بیشتر خواهد بود. اصل عمل دم خدمت و حمل و نقل مواد است بدون قدرت تمیز خوب از بد یعنی چه دارو و چه غذا و چه سم را منتقل می‌کند و درک و شعور ندارد. از این حیث به «عبد زنجی» تعبیر شده است.3

 عوارض غلبه خون

غلظت و یبوست خون؛

هیجان و فشار؛

تجمع زوائد و چیزهایی که خون را آلوده می‌کند؛

کم‌خونی؛

فساد خون.

حرارت؛

کاهش تعداد پلاکت خون؛

نشانه‌های هیجان خون

خارش بدن (خصوصاً محل حجامت بین دو کتف)؛

جوش و دُمل؛

خواب آلودگی، سنگینی بدن و خمیازه؛

سرگیجه7 (خصوصاً هنگام از جا بلند شدن)؛

سرخی چهره.

نشانه‌های غلبۀ دم:

اگر زیاد شود مزه دهان شیرین می‌شود، سرسنگین شده، چرت زدن، کم حواس، کش آمدن آب دهان، زبان قرمز می‌شود مثل آنکه رب انار یا زرشک خورده باشد وبدن دچار خارش ودمل و جوش ریز بیشتر در گردن بین کتف شده از لثه خون می‌آید و مضطرب می‌شود.

علت: پر خوری و خوردن بیش از حد، خون را زیاد می‌کند.  

غذا‌های مفید برای دموی‌ها

گرم مزاج است دموی باید خوراک سرد بخورد؛ خاک شیر، بالهنگ، تخم ریحان، تخم مل، حجمش زیاد می‌شود و بخورید حرکات دودی روده را زیاد کرده وروده به راحتی کار می‌کند، استفاده از ترشی طبیعی فصل شاتوت، زرشک، لیمو ترش، آب نارنج، مرکبات، سوپ سالاد با روغن زیتون و آب لیمو قبل از غذا، جو، نان جو، جوانه ها، سبزی، میوه نوشیدن روزی شش لیوان آب خنک نیم ساعت قبل و دو ساعت و نیم بعد از غذا، زرشک، کاهو، خیار و میوه‌جات به خصوص سیب درختی همراه با پوست و دانه‌های آن، انار، سبزی‌جات، سوپ جو، لیمو ترش تازه، استفاده از سالاد قبل از غذا، روغن زیتون، حبوبات و غلات جوانه زده مثل گندم، جوی دو سر، ماش و عدس، بذرهای ملین مانند خاکشیر، اسفرزه، تخم ریحان، بالنگو، بارهنگ، تخم مرو، عسل به مقدار کم، غذاهای خام میوه‌جات و سبزی‌جات، انواع توت، به خصوص شاه توت، کدو خورشتی، نوشیدن دو تا سه لیوان آب زرشک که سریعا خون را به حالت طبیعی باز می‌گرداند، کم خوری، استفاده از غذاهای ساده و کم کالری، مانند سبزی‌جات بخار پز

غذا‌های مضر برای دموی‌ها

پر خوری، بادنجان، غذای نشاسته ای، آب یخ، شیرینی، غذای ممنوعه غذاهای سرخ شده، چرب و پر حجم، شیرینجات قنادی و مصنوعی، پرخوری، ادویه‌جات تند، غذاهای شور، انواع شور (کلم شور، خیار شور و..) گوشت زیاد، کره و خامه، غذاهای نشاسته ای، آب یخ، دوغ، نوشابه، تخم مرغ، نوشیدن مایعات همراه با غذا ویا بلافاصله بعد از آن، خرما، رطب، توت خشک، کشمش، سس، رب، ترشی‌جات، سرکه، سیر، چای، قهوه، نسکافه، ماست، بادمجان و غذاهای ساندویچی.
 بیماری دَم

درمان غلبه خون و توصیه‌های غذایی

باید تغذیه خنک و سردی مثلاًش انار،‌اش آلو، خیار، مرکبات و ماست و…داشته باشند تا حرارت بدن تعدیل شود، اگر افراد دموی همراه با غذای گرم مثل شیرینی‌ از مواد و اغذیه سرد استفاده نکنند دچار جوش و خارش بدن، گُر گرفتگی، بی‌قراری، کهیر، سوزش ادرار، سوزش سر دل، و آفت دهان خواهد شد.

معمولاً بیماری‌های افراد دموی در اثر افزایش حرارت و رطوبت و به طور کلی افزایش خود خون به وجود می‌آید که حجامت به عنون مؤثرترین درمان برای دموی مزاج‌ها مطرح است. چون دم گرم و ‌تر است و رژیم غذایی مناسب برای دموی‌ها رژیم غذایی سرد و خشک است. مثل عدس که مزاج سرد و خشک دارند.

برای کاهش غلبه دم شایسته است ناشتا یکی از معتدل‌کننده‌ها همچون نعنا، بالهنگ، تخم ریحان، قدومه شیرازی، بالنگو و اسفرزه را در آب گرم یا ولرم بریزید، پس از مدت کوتاهی میل کنید تا حرکات دودی روده تقویت شود.

 درمان غلبه دم و یا گرمی و تری

پیشگیری از هیجان دم با خوردن میوه‌ها و داروهایی مانند: آلو خشک، سویق عدس، کاهو و انار شیرین _بعد از حجامت_ امکان‌پذیر است.

توصیه‌ها

غذاهای لطیف بخورید؛

تخم‌مرغ نیم‌برشت؛

رقیق شده شراب امام رضا(ع)؛

مسهل نافع است؛

فصد؛

حجامت؛

استفاده از گوشت‌های بریان شده؛

تخلیه غریزی کامل؛

ماساژ با روغن در حمام؛

استشمام گل‌ها.

ممنوعات

پرهیز از خوردن پیاز و سیر و ترشی‌جات؛

مور مور شدن دست و پا و خواب رفتگی نشانه غلظت خون و غلبه بلغم است که مانع از جریان خون در بدن می‌شود و چه بسا شخص کم‌خونی داشته باشد و این علامات را داشته باشد.

0 Reviews

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadakhavan.com/?p=6067
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد درمان غلبه دم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.