درمان غلبه صفرا

2691 بازدید
درمان غلبه صفرا

غلبه صفرا یا گرمی و خشکی و درمان:

ابتدا تعریفی داشته باشیم از طبع های مختلف…

همه انسان ها و موجودات و حتی اجسام از 4 طبع یا خلط تشکیل شدند که این 4 تا شامل اخلاط دم، بلغم، صفرا و سودا است. البته ریح هم به عنوان یک طبع شناسایی میشه و گاهی به این طبع شبه خلط نیز میگویند.

امام رضا(ع) فرمود:

خداوند اجسام را به چهار طبع قرار داده دم و بلغم و صفرا و سوداء».

افراد صفراوی مزاج یا گرم و خشک، سوداوی مزاج یا سرد و خشک، بلغمی مزاج یا سرد و تر و دموی مزاج یا گرم و تر.

مزاج صفراوی  یا گرم و خشک

صفرا ترشحات زردرنگ کبد است که جزء آتش بوده گرم و خشک است و گرمای زیاد تولید می‌کند. غلبه صفرا یا گرمی و خشکی دارای مشخصه های زیر است:

سردرد، شقیقه نبض می‌زند، زردی سفیدی چشم، سیاهی رفتن چشم، سرگیجه، طعم دهان‌شان تلخ شده، ترش کردن گلو، وقتی صفرا داخل معده بیاید، تشنگی، سوزش جگر، زیر دنده راست آنها خیلی گرم است و حداقل دو درجه تب دارند و لب‌های آنها دچار خشکی بوده، پوست سرشان ترک خورده و می‌سوزد و بعنوان شوره و حتی ریشه مژه ودورپلک سوخته و پوسته پوسته می‌شود، پوست زبر، رنگ ادرار زرد تیره، ابرو می‌ریزد، علاقه زیاد به آب یخ و یخ، تند خو و بهانه گیر، موها تک تک می‌ریزد، دیدن خواب هولناک افتادن از بلندی، جنگ و ستیز.

علت: غذاهای چرب و شیرین صفرا را زیاد می‌کند.

غذاهای مضر برای صفرا مزاج‌ها

پرخوری، بعد از غذای مختصر دوباره غذا خوردن،‌اش رشته، ماکارونی و سیر (مطلقاً نخورید مزاج کبد گرم و تر است و سیر تبدیل به آتش شده و بیمار حالش بد می‌شود)،  پرهیز از شیرینی و ادویه جات تند و گرم

درمان غلبه صفرا

امام رضا(ع) فرمود:

هرکسی می‌خواهد بر صفرا غلبه نماید باید خوراک خنک و لین مصرف کرده و استراحت نموده وکمتر تحرک داشته باشد…».

انار وشاتوت بهترین دارو است. زرشک، تمشک، زرد آلو، هلو، خیار، کاهو، هویج، روغن زیتون، کنجد، سیب، گلابی، سوپ جو، کدو خورشتی، خوراک قارچ، کدو حلوایی، اسفناج، گشنیز، نخود فرنگی، عدس، ماش، جو دو سر، لیمو عمانی.

زیاد قندی می‌گوید بر امام کاظم(ع) وارد شدم و نزد ایشان ظرف آبی بود که درآن آلوی سیاه رسیده‌ای بود امام فرمود حرارت بدنم زیاد شده و آلوی تازه و تر حرارت را برطرف می‌کند و صفراء را آرام می‌نماید و آلوی خشک مزاج دم را آرام و مرض سخت را رفع می‌کند». محمد بن یعقوب کلینى، الکافی، ج‏6، ص359.

این نکته لازم به ذکر است که علامه مجلسی رحمت الله دربحار الانوار می‌گوید بعید نیست آلو شامل زرد آلو هم بشود همان گونه اسم فارسی آن به آن اشاره دارد پس زرد آلو هم یک نوع آلو می‌باشد. (محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج 63، ص190)

رسول الله(ص):‏ برشما باد به روغن زیتون چون صفرا را برطرف نموده و بلغم را رفع می‌کند و رگ را تقویست نموده و اخلاق را نیکو می‌گرداند». صحیفه الإمام الرضا(ع)، ص53.

  1. امام صادق(ع): سیب معده را می‌گشاید و فرمود سیب میل کن چون حرارت را می‌نشاند و شکم را خنک نموده و تب را از بین می‌برد». برقی، المحاسن، ج‏2، ص551.

سلیمان بن درستویه می‌گوید: مفضل بن عمر مرا به خاطر نیازهایی پیش امام صادق(ع) فرستاد دیدم نزد ایشان سیب سبزی بود به ایشان گفتم فدایتان گردم اینها چیست؟ فرمود ند‌ای سلیمان! دیشب تبی بر من عارض شد و برای برطرف کردن ان مرا به به سیب سفارش کردند تا بخورم حرارتت را برطرف کنم و شکم را خنک کرده و تب را ازبین ببرم». برقی، المحاسن، ج‏2، ص552.

  1. امام صادق(ع): سویق عدس عطش را رفع و معده را تقویت می‌کند و شفای هفتاد مرض بوده و صفرا را برطرف می‌نماید». محمد بن یعقوب کلینى، الکافی، ج‏12، ص414.

 

0 Reviews

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadakhavan.com/?p=6076
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد درمان غلبه صفرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.