تفاوت‌های تربیتی دختران و پسران

942 بازدید
تفاوت‌های تربیتی دختران و پسران

تفاوت‌های تربیتی دختران و پسران

در دین مبین اسلام هیچ تفاوتی بین دختران و پسران نیست و هیچ یک بر دیگیر برتری ندارد، اما در تربیت این دو، تفاوت هایی از نظر شناخت طبیعت و روحیات هر یک موجود است که در این مقاله به آن ها می پردازیم.

دین اسلام زنان را بسیار مورد توجه قرار داده است، روایات زیادی در زمینه این اهمیت وارد شده است، که از جمله این روایات، این است که از پسران به عنوان نعمت یاد شده و از دختران به عنوان رحمت و حسنات، و همانطور که میدانیم از نعمت ها سوال میشود و به ازای حسنات یعنی دختران پاداش تعلق  می گیرد. در جایی دیگر پیامبر اکرم می فرمایند، بهترین فرزندان شما دخترانتان هستند.

تفاوت تربیتی دختران و پسران

تفاوت تربیتی دختران و پسران

بررسی نقش دختران در خانواده و اهمیت آن

در جامعه ما دختران نقش تعیین کننده ای در تربیت و تشکیل یک جامعه آرمانی را دارند، به دلیل مسئولیت بزرگی که در یک خانواده دارند، از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار هستند. بدون تردید در اینجا تفاوت  تربیتی دختران و پسران مطرح می شود. چنانکه اگر در تربیت دختران آسیب ها و مشکلاتی ایجاد شود نسل آینده در خطر قرار می گیرد و رسیدن به جامعه آرمانی مسیر پر پیچ و خمی را خواهد داشت و نمیتوان از چنین فردی انتظار داشت نسل خوبی را در آینده تربیت کند.

پیامبر اسلام (ص) در خصوص پاداش تربیت دختران می‌فرمایند: «کسی که دختری دارد، باید او را به بهترین نحو تربیت کند و غذای خوب و شایسته برایش فراهم کند و نعمت‌هایی که خداوند بر او ارزانی داشته را بر دخترش گوارا دارد و از او دریغ نورزد؛ که چنین پدری در روز قیامت از آتش دوزخ نجات خواهد یافت.»

در حدیث دیگری از حضرت رسول (ص) آمده است: «دختران، دلسوز، مددکار و بابرکت‌اند. هر کس یک فرزند دختر داشته باشد، خداوند آن را پوششی از دوزخ قرار می‌دهد و هر کس دو دختر داشته باشد به خاطر آنان وارد بهشت شود و هر کس سه دختر یا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [استحبابی] از او برداشته می‌شود.»

در نظر گرفتن تفاوت های تربیتی دختران و پسران

بدون شک راهکار های تربیتی دختران و پسران دارای اشتراکاتی هست. اما به هر جهت، به دلیل تفاوت های روحی و جسمی که این دو با هم دارندو همین طور نقش هر یک در بزرگسالی، تفاوت هایی نیز در نحوه تربیت هر یک از انها وجود دارد.

از کوچکترین موارد و حتی تفاوت در بازی های دختران و پسران، میتوان نتیجه گرفت که بسته به نوع نیاز های هر یک، نحوه ارتباط گیری با والدین در دختران و پسران متفاوت است و بدون شناخت از این نیاز ها و توجه به خصوصیات فردی، هر گز نمی توان تربیت خوب و صحیحی داشت.

نتیجه اینکه با توجه به خصوصیات جسمی و روجی دختر و پسر باید با آنها برخورد کرد تا در آینده در پیدا کردن هویت جنسی خود با مشکل حادی مواجه نشود.

به عنوان مثال در آموزه‌های دینی این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است که اگر دختر به زمین خورد او را بلند کنید لباسش را تکان دهید و او را نوازش نمایید، ولی اگر پسر به زمین خورد، بگذارید خودش بلند شود.

توجه به نوع تغذیه دختران در مرحله اول زندگی

هفت سال ابتدایی زندگی، در شخصیت و رشد جسمی نقش تعیین کننده ای دارد، که البته برای دختر و پسر تفاوت چندانی ندارد. تغذیه با شیر مادر یکی از مواد بسیار مهم می باشد که میتواند سلامت جسمی و روحی نوزاد و کودک را تامین کند. تغدیه با شیر مادر در دختران از اهمیت بیشتری برخوردار است از آن جهت که این کودک در آینده مسئولیت تربیت نسل، باداری، شیردهی و زایمان را بر عهده دارد و باید از سلامت جسمی و روحی خوبی برخوردار باشد.

محبت کردن به دختران از دیدگاه روایات

یکی از تفاوت های تربیتی دختران با پسران این است که در محبت کردن به فرزند دختر باید حساسیت بیشتری را قائل شد. زیرا دختران شما از حساسیت های روحی بیشتری برخوردارند و متعاقبا نیاز به محبت بیشتری دارند. تا بتوانند در آینده این محبت را به نسل بعدی منتقل کنند. در ادامه این فرایند است که میتوان سلامتی جامعه را تضمین کرد.

در نظر داشته باشد کخه یکی از مهمترین عوامل انحراف دختران در بزرگسالی اغنا نشده دختران از محبت والدین است و این مساله باعث می شود به سمت محبت های خارجی جذب شوند. بعلاوه عدم توجه به نیاز محبت دختران می تواند در آینده آن ها را در حل مشکلات ناتوان بار آورد.

 

در همین رابطه امام رضا (ع) از قول پیامبر اکرم (ص) نقل می‌فرمایند: «خداوند متعال نسبت به دختران، مهربان‌تر از پسران است.» همچنین حضرت رسول (ص) فرمودند: «کسی که دختر بچه خود را شادمان کند، مانند کسی است که بنده‌ای را از فرزندان (حضرت) اسماعیل، آزاد کرده باشد و در حدیث دیگری از ایشان روایت شده که «باید اطفال دختر را بیشتر از پسر مورد توجه قرار دهید و زمانی که هدیه برای فرزندان خود تهیه می‌کنید، سهم دختر را قبل از پسر بدهید.»

بلوغ و حساسیت های این دوران

7 سال دوم زندگی فرزندان، از 7 تا 14 سالگی است که این دوران به وران بلوغ مشهور است و دوران حساسی از زندگی شخص را تشکیل می دهد. علاوه بر حساسیت های روحی یک سری تغییرات بیولوژیکی و جسمانی در فرزندان رخ خواهد داد. همین موضوع و تفاوت این دوران در دختران و پسران، تفاوت تربیتی در دختران و پسران را ایجاب می کند. همانطور که میدانید این دوران در دختر ها زودتر از پسر ها رخ می دهد. علاوه بر تغییرات جسمی و روحی، با رشد عقلی و فکری، فرزندان وارد فاز بزرگسالی می شوند.

توجه به دختران  در این دوران از اهمیت زیادی برخوردار است تا بتوانند بدون کمترین آسیب این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند. در غیر اینصورت مشکلاتی را از این پس با خود خواهند داشت.

بررسی نقش مادر در دوره بلوغ دختران

مادر در بحران بلوغ دختران و کمک به پشت سر نهادن این دوره حساس نقش کلیدی را داردو بایستی با بالا بردن آگاهی خود نسبت به این دوران و نیاز های تربیتی و نحوه رفتار با دختران در این دوران، بحران بلوغ را در فرزند خود مدیریت کنند. یکی از این مهارت ها شناخت ویژگی ها و خصوصیات خلقی دختران در دوران بلوغ است که نیازمند مطالعه است.

تقویت مهارت گوش دادن و درک کردن در مادران صاحب فرزند دختر  از اوجب واجبات است چرا که دختران دوست دارند در این دوران درک شوند، بیش از مادر بودن شما باید با فرزند خود دوست باشید، دوستی که مورد اطمینان باشد. به طوریکه همه مسائل خود را بدون کوچک ترین ترسی با شما در میان بگذارند. عدم اعتماد در والدین باعث می شود دختران، مسادل خود را مخفی کنند و متعاقبا در حل مشکلات انها دچار مشکل شوند

دختران در این سن علاقه‌مندند که درکشان کنیم، به سخنانشان گوش دهیم و به خواسته‌هایشان توجه کنیم. مادران باید به صحبت‌های دخترانشان گوش داده، تحقیرشان نکنند و به نظرات آن‌ها توجه کنند. در واقع آن‌ها باید با فرزندان خود دوست باشند و اعتماد آن‌ها را به خود جلب کنند تا دختران بتوانند به راحتی و بدون ترس، مسائل خود را با مادرانشان مطرح کنند؛ چرا که عدم اطمینان دختران به والدین سبب می‌شود آن‌ها مشکلات خود را از پدر و مادر مخفی کنند و با کسانی مثل دوستان و همسالان که صلاحیت کافی برای حل مشکلات آن‌ها ندارند، صحبت کنند که چه بسا مشکلات آن‌ها بیشتر شود.

یکی دیگر از تفاوت های تربیتی دختران و پسران، تغییرات خلقی به دلیل تغییرات هورمونی است، صبر کردن در مقابل ناراحتی ها و مشکلات فرزند شان است تا بتوانند از آسیب های احتمالی این دوران به راحتی عبور کنند.

سن تکلیف دختران و نظر آیت الله جوادی آملی:

سن تکلیف و انجام فرایض دینی، در دوران بلوغ یکی دیگر از مسائل بسیار مهم در این دوران است، که باید توسط والدین مورد توجه قرار گیرد. وظیفه والدین است که این آمادگی را برای پذیرش تکالیف دینی در فرزندان ایجاد کنند. انجام تکالیف دینی باید با برنامه ریزی و به تدریج انجام آغاز گردد نه به یکباره و دفعی.

بررسی آثار تبعیض بین دختران و پسران

والدین وظیفه دارند میان فرزندان دختر و پسر خود از حیث جنسیتی تفاوتی قائل نشوند تا دختران  به دختر بودن خود افتخار کنند و از این موضوع سر افکنده نباشند. بلکه حس ارزشمندی را در دختران القا کند.

تبعیض بین فرزندان باعث ایجاد حس نارضایتی و عدم اعتماد به نفس در دختران و یا جنس مخالف می شود.

آنچه امروزه بیشتر مطرح می شود، تربیت دختران بر اساس و معیار های اسلامی است که امروزه و در جامعه امروزی جندان جایگاه محکمی ندارد.

راهکار این مساله هم این است که والدین آگاهی خود را نسبت به تربیت فرزندان خود در روایات جستجو کنند و بر همین مبنا نیز عمل بنمایند.

0 Reviews

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://ostadakhavan.com/?p=5875
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین

نظرات

0 نظر در مورد تفاوت‌های تربیتی دختران و پسران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.